mandag, februar 15, 2010

Rosenmontag i Bonn

Obelix med kone og klapvogn på vej til optog
- man skal se meget, før øjnene triller ud.

Så blev det mandag den 15. februar 2010, og det er ikke en helt almindelig mandag her i Tyskland. Nej, det er Rosenmontag i dag - dagen hvor de store karnevalsoptog finder sted her i Bonn og over hele landet. K og jeg havde mulighed for at tage til Köln og se optoget der eller blive her i byen. Vi endte med at blive i Bonn, og det var nok fint for os.

Mariehøner i flere størrelser.

Karnevallets højdepunkt er basalt set bare et opbud af udklædte mennesker, der går eller kører i store "floats" gennem byen. Centralt for både børn og voksne langs ruten er, at deltagerne i optoget kaster slik (mest), plysdyr, cd'er, plakater, pudse-næse-klude med mere ud til tilskuerne. Hvis man skulle have lyst til at kæmpe for det, kan man få RIGTIG meget slik med hjem. K og jeg nøjedes dog med at samle det, der faktisk faldt ned i hænderne på os (eller som i et tilfælde direkte ned i jakkelommen på mig) og overlade resten til de karnevalsgale tyskere omkring os.

K venter på at optoget begynder
- på dette tidspunkt stod vi forrest.

Hver gang vi deltager i begivenheder som disse, kan jeg mærke, at vi er et mindretal, der bare ikke er inde i traditionerne, ikke kan synge med på schlägerne og helt generelt bare ser forundrede til. Men det er jo sjovt, og alt foregår i god ro og orden, omend der er kamp om de gode ting, der bliver delt / kastet ud fra vognene.

Tribunen overfor os var fyldt med karnevalsklædte tyskere i alle aldre.


Et par granvoksne løver.

Som det gjorde sig gældende i går, var det vanskeligt at få rigtig gode billeder af dagens optog, men jeg har gjort, hvad jeg kunne for at dokumentere vores første møde med et Rosenmontagzug, og oplevelsen er der ikke nogen, der kan tage fra os.

Et hold "samere" som sang med på de tyske ørehængere...


Denne float var optogets første...

På Münsterplatz var der intet mindre end to konferencierer, som guidede os igennem de forskellige deltagere i optoget. De underholdte med historier, vittigheder og lidt "sing-a-long-song".

Til grin kan man altid blive.

Efter optogets første float fulgte et klovneorkester i fuld uniform og krigsmaling - jeg gentager: jeg er ikke vild med klovne...

Begyndelsen af optoget.

Herefter fulgte en lang parade af Bonner Stadtssoldaten-Corps: nogle af dem kom kørende i store "floats", mens andre kom gående, atter andre igen gik skydende igennem byen - alt sammen meget effektfuldt og gennemført.


Tysklands højeste mand, som er 222 cm høj.

Allerede i går bemærkede jeg at soldaterkorpsets fanebære er usædvanligt høj - i dag fik vi bekræftet hvor usædvanlig hans højde er: han er Tysklands højeste mand, Rolf Mayr.

Slik af alle slags deles ud.


Selv fyldte chokolader var en del af karnevallets rov.


Man kan vel ikke være i lige højt humør hele dagen.


En vogn med bonnske blomster.


Selv McD havde en float i optoget - de smed heldigvis ikke med burgere.


Det største syskrin jeg nogensinde har set.


Elegant udklædning?


K i selskab med munke, kaptajner, nonner og en mand med maske.

Efter mere end en times optog og godt to timer i kulden besluttede vi os for, at vi havde smagt på den tyske karnevalskultur, samt at vores tæer var så forfrosne, at det var tid til frokost og derefter til at komme hjem i varmen. At opleve vores lille by i karnevallets greb har været noget helt særligt, for tyskerne tager karneval meget seriøst.

5 kommentarer:

Charlie sagde ...

Tusind tak for et par dage med gode grin!!! Især Obelix er jeg vild med - og mon ikke hans kone var Charlie Chaplin??? Alletiders og jeg glæder mig til at se hvad du vælger at dokumentere på et flot LO. =0)

Netti sagde ...

Jeg arbejder sammen med Susanne fra Nordtyskland og da jeg nævnte din blog og karneval grinte hun og sagde; os fra nord fatter heller ikke helt det karnevalhalløj :)
Tusind tak for din rundvisning i Rosenmontag..nu ved jeg lidt mere hvad det er :)

MH72 sagde ...

Hvor godt og hvor hyggeligt!!!! Næste år er I jo erfarne og må også møde op udklædte :-)

Margit sagde ...

Det er bare så HERLIGT, at du gider bruge tid på at dele alle dine tyske oplevelser med os. Jeg er vild med at blive klogere på vores nabofolk... og deres traditioner.
Tusind tak for en fantastisk billedrejse med masser af facts ;o)

Madeline sagde ...

Fun pics!