tirsdag, maj 26, 2009

Køkken og spisestue (146/365)

Så er vi nået så langt, at det giver mening at vise lidt billeder fra køkkenet og spisestuen. Min fars meget aktive indsats i week-enden medførte et køkken, der er fuldstændig ændret i forhold til udgangspunktet. Det er bare lækkert. Foruden de rent praktisk funktioner, som at få installeret et nyt komfur, få ekstra bordplads og løse nogle andre dårlige ting ved det oprindelige køkken, tilføjede vi også detaljer, der gør køkkenet rigtig charmerende (hvis jeg skal sige det selv). Der er mørkebrune fliser på gulv og vægge i køkkenet, og i stedet for at blive irriteret over dem, har vi valgt at lege med dem. Farverne i køkkenet er derfor orange, gul, grøn og brun, som komplementerer fliserne. Det er ægte 70'er retro.

I Tyskland er der ret grundig affaldssortering, og til det formål har vi købt en ekstern skraldespand, som har to spande. Jeg var ikke sikker på, at jeg kunne leve med en ekstern skraldespand, men det er faktisk gået rigtig nemt - det er ikke spor irriterende.

146: tirsdag den 26. maj

Over skraldespanden hænger den akvarel, Kristian og jeg købte på Bonns antikmarkede for en månedstid siden. Den er købt til at ramme farverne i køkkenet, og det er en fryd at have noget kønt at se på.


Der var cirka fem centimeter mellem vask og komfur i det oprindelige køkken, og det var ikke til at arbejde med. Min far foreslog, at vi havde to ens skuffeområder, og at vi installerede komfur i den ene. Som foreslået så gjort:



Nær komfurenheden hænger en af mine meget planlagte detaljer i køkkenet: et kukur. Sådan et må man nødvendigvis have i Tyskland, men der var ingen af os, der lige drømte om et ægte kukur. På Etsy fandt jeg et fake kukur, som passer perfekt:


For at tilføje lidt mere farve til køkkenet har vi monteret svævehylder over den ene skuffeenhed. På de hylder står et mix af nye og gamle dåser i køkkenets farver:


Da jeg fyldte 18, fik jeg en tyrkisk skål af en familieven. Den skål bor lige nu i køkkenvinduet, hvor den fungerer som frugtskål - også selvom den ikke lige passer i farverne. Der skal være noget, der kradser...


Spisestuen er også på plads (jeg overvejer fortsat nogle gardiner), og det er blevet et rart rum at være i.


Da vi flyttede til Nørrebro, købte vi nogle små smalle hylder til at have pynt og malerier på. Vi købte dem hos ROOM, som lå i bunden af det gamle Daells Varehus. Nu er Ikea kommet på banen med fuldgyldige alternativer til vores oprindelige hylder, og derfor har vi kunnet få dem andre steder end i stuen. I spisestuen hænger en hylde ved spisebordet, og lige nu er den indrettet således:


Flamingo-billedet er endnu et af mine Etsy-køb. Det er så flot lavet med et mix af akvarelmaling og broderi. Jeg overvejer, om jeg er nødt til at have én til af Mimiloves fine kunstværker.


De grå bogkasser, som nåede at stå i gæsteværelset i nogle dage, hænger nu i spisestuen og fungerer som reoler for kogebøger. Der er også plads til lidt pynt, og det er godt, for vores meget brogede vindueskarme (de er i brun meleret marmor) "sluger" meget af det pynt, jeg sætter i dem.


Et vu over det meste af stuen, hvor der endnu mangler lidt farve, men som i helt grove træk er færdigindrettet - i hvert fald når det kommer til møbler.

7 kommentarer:

Eva (Fister) sagde ...

Hvor er I bare kommet meget på plads - det ser rigtig godt ud. Og så er jeg da ret vild med det kukur :o)

Lone sagde ...

Hvor er det blevet hyggelig Cecilie, hvor længe er planen at I skal blive i Bonn ?

Netti sagde ...

Hvor ser det bare vildt hyggeligt ud. Køkkenet har i da løsst på en rigtig god måde. Men hvad gør i med emhætte? Jeg kan godt forstå at du overvejer gardiner i spisestuen, det tror jeg også at jeg ville.

Ida sagde ...

Wow hvor er det blevet flot og rigtig hyggeligt. Supersmart måde at få ændret køkkenet, så det bliver mere funktionelt.

Gitte sagde ...

Hvor er det et lækkert køkken. Super flot løsning med farverne mht til fliserne.:) Jeg er vild med det kukur.
En dejlig stue i har. Jeg tror også at jeg ville vælge gardiner.
Wow nogle flotte kort du fik lavet til kort-croppet. Jeg er vild med det øverste kort. :)
Du må ha' en rigtig god onsdag aften.:)

Margit sagde ...

Det ser rigtig hyggeligt ud, Cecilie. Jeg er imponeret over, så hurtigt I er kommet på plads, og beundrer dig for dine idéer. Synes jeres køkken er blevet rigtig fedt!!!
Og så har du endda været til og fra DK nogle gange på den korte tid...
Knus

Charlie sagde ...

Man mister da HELT pusten - hold da ferie (nåh nej det er jo netop derfor I har nået så meget...) hvor det er gået stærkt. Du/I har nogle skønne ideer og det ser bare SÅ godt ud. Og ja - en skøn udsigt fra en P-plads er noget de kan i Tyskland. Kukuret er bare SÅ skønt. Tak for kigget - følger nysgerrigt med næsten dagligt - men har lige været væk i Pinsen.